چرا سرطان میگیریم :: اتحاد زیست شناسی

اتحاد زیست شناسی

آموزش زیست شناسی متوسطه

چرا سرطان میگیریم

  • ۱۲۱

سلام دوستان عزیزم.

در این پست میخواهیم به بررسی یکی از معمول ترین سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید، بپردازیم: چرا سرطان می گیریم؟!

 

این روز ها همه جا و از همه کس ، حرفی درباره سرطان می شنویم. اما واقعا این بیماری چیست و چگونه ایجاد می شود؟ همچنین مطالعه این مقاله را به دانش آموزان یازدهمی نیز بسیار توصیه می کنم، زیرا مرتبط با فصل 6 زیست شناسی پایه دهم هست.

 

با ما در ادامه مطلب همراه باشید.....

سرطان، برخلاف تصور بسیاری از ما بیماری جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته، فقط پزشکان به نمیتوانستند به درستی آن را تشخیص دهند.

 

سرطان، بر اثر تقسیم نادرست و کنترل نشده سلول های بدن ایجاد می شود. دلایل ایجاد تقسیم خارج از کنترل در سلول ها، متعدد هستند. مثلا اگر به دی ان ای سلول، آسیبی برسد، سلولی معیوب ایجاد می شود که در صورت فراهم بودن شرایط برای آن، می تواند بافت و غده سرطانی ایجاد کند. همچنین در برخی موارد با آسیب رسیدن به پروتئین های سلول که مسئول نگه داری و کپی کردن دی ان ای هستند، موجب ایجاد سلول سرطانی می شود.

 

حال احتمالا می پرسید: خب دی ان ای چگونه آسیب می بیند؟

باید بگویم عوامل مختلف و متعددی در این امر موثر هستند که البته هنوز درباره برخی از آنها، دانشمندان به اتفاق نظر، نرسیدند. در ادامه، چند مورد از مهم ترین آنان را نام می برم:

 

1- اشعه های پرانرژی : تششعات رادیواکتیو که مثلا از بمب های اتمی و یا معادن اورانیوم آزاد می شوند، میتوانند به راحتی به هسته سلول ها نفوذ کنند و ساختار دی ان ای را تغییر دهند و باعث ایجاد جهش ژنتیکی شوند.

 

2- برخی مواد شیمیایی و سموم: برخی مواد شیمیایی، مانند رادیکال های آزاد، می توانند با مولکول های دی ان ای ، واکنش شیمیایی شوند و ساختار آن را تغییر دهند. در اینصورت نیز، سلولی جهش یافته ایجاد می شود.

 

3- عوامل محیطی مانند استرس: برخی عوامل محیطی و رفتاری مانند استرس و نگرانی می توانند با تولید مواد و ساز و کار هایی مختلف، تنظیم سرعت تقسیم سلول ها را از کنترل خارج کنند و باعث ایجاد سلول های سرطانی بشوند.

 

*جالب است بدانید در بدن ما، هر روزه سلول های سرطانی ایجاد می شوند. زیرا جهش در دی ان ای، امری عادی به حساب می آید. پس چطور ما در حالت عادی، به سرطان مبتلا نمی شویم؟ جواب این است که سیستم ایمنی ما، مدام در حال مبارزه با سلول های سرطانی و تغییر یافته هستند و به آنها اجازه تکثیر و توده نمی دهند. اما اگر تعداد سلول های تغییر یافته در یک بازه زمانی، از حد معینی فراتر رود، دیگر سیستم ایمنی نمیتواند جلوی تکثیر برخی از آنها را بگیرد و به این شکل، توده سرطانی در بدن، ایجاد می شود.

 

روش های جلوگیری از ایجاد سرطان: هنوز درمان قطعی برای ایجاد سرطان پیدا نشده است. اما با انجام برخی کار ها می توان از وقوع آن پیشگیری کرد. در ادامه برخی از این کار ها را آورده ام:

 

1- مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را از بین می برند و به آنها اجازه نمی دهند با ایجاد واکنش شیمیایی، ساختار دی ان ای را تغییر بدهند.

 

2- دوری از اشعه های پر انرژی: می توان با استفاده از کرم های ضد آفتاب، دوری از مناطقی که مقدار عناصر رادیواکتیو زیادی دارند و کار هایی مشابه، احتمال ابتلا به سرطان را تا حد بسیاری کاهش داد.

 

3- بی خیالی!! : استرس نداشته باشید و آرام باشید. همین کار تا حد بسیاری، شما را از ابتلا به سرطان، دور نگه می دارد.

 

4- چک آپ مداوم و منظم : درصورتی که به طور منظم و اصولی ، آزمایش های سرطان را بدهیم، خیلی زود متوجه وجود سرطان در بدن خود می شویم که این امر خوبی است! زیرا می توانیم با صرف هزینه و وقت کم تر، آن توده سرطانی را از بین برد.

 

در تصویر پایین، سلول سرطانی را میبینیم که مورد تهاجم گلبول های سفید قرار گرفته (متهاجم، مورد تهاجم قرار گرفته! :) )

 

 

بسیار خب، به پایان این مقاله رسیدیم، امیدوارم مورد استفاده مفید شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منتظر شنیدن نظرات و انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستم.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی